Musical

I mere end en måned!
Musical

Skolens udlandsture og Turnéer

Efterskolen på rejse

Din fremtid efter Frøslevlejrens Efterskole

To tidligere elever, Lulu og Emma, har fået drømmejob
Emma og Lulu har fået job på Vejlebo Dance Studio

To af vores tidligere elever, Lulu Elling og Emma Hvid, har netop fået arbejde. De skal undervise på Vejlebo Dance Studio.

Både Lulu og Emma har taget 10. klasse her på FLE, hvor de havde Dans som linjefag.
De afsluttede med eksamen i sommeren 2015. Og nu er de altså blevet ansat som danselærere.

- Det hele begynte med, at vores tidligere lærer på Frøslevlejrens Efterskole, Oliver, fik arbejde på Vejlebo, hvor han havde brug for en vikar. Det blev så mig, fortæller Lulu.
- Nu er jeg så blevet fast instruktør, og da vi manglede endnu en, så foreslog jeg Emma, som nu også er blevet ansat, forklarer Lulu.
Både Emma og Lulu har fået tre hold, som de skal undervise.

- Det er simpelthen en drøm, der er gået i opfyldelse, fortæller de to piger.

 

Anne Erlang bruger det hun har lært på Frøslevlejrens Efterskole og driver i dag sin egen mode-blog
Anne Jacobine bruger det, hun har lært på Frøslevlejrens Efterskole, til at drive sin egen blog om mode og studierne på Handelsgymnasiet i Aarhus.

- Jeg har gået i 8. og 9. klasse på Frøslevlejrens Efterskole. Takket være den dannelse jeg fik gennem de to år, kan jeg i dag klare studiet på handelsgymnasiet i Aarhus, hvor jeg kommer fra.
Udover at studere er jeg så heldig, at kunne dyrke en af mine største fritidsinteresser som et arbejde. For at supplere arbejde og studie på bedste vis, bruger jeg én til to gange ugentlig på mit arbejde i Fitness World.
"Mode har også altid været en stor interesse for mig og er grundlaget for min nu nyetableret modeblog, IMPLEMENTED, som jeg driver med min veninde, Frederikke".
Kombinationen af klassiske og street var noget Frederikke og jeg mente manglede. Muligheden i dét at være to, og derved dele tanker med hinanden, gav os idéen om at implementere nytænkningen og sammensætningen af vores indviduelle syn på mode.
http://implemented.bloggersdelight.dk/

 

Salina på gymnasiet efter efterskole 10 klasse
Salina Larsen, 18 år, 2.g på EG - Esbjerg Gymnasium, 9. og 10. klasse på FLE 

Jeg har lært rigtig meget af mit år på Flex10. De obligatoriske dansk opgaver, vi får på gymnasiet, ligner rigtig meget det, jeg allerede har prøvet på Flex10.

Undervisningen i Flex10 er meget målrettet. Det kan jeg bruge til rigtig meget i dag, hvor jeg har samfundsfaglige linje på gymnasiet. Jeg føler virkelig, jeg er klædt rigtig godt på til min nye hverdag på gymnasiet.

Meget af det vi laver her på EG, Esbjerg Gymnasium, er projektorienteret. Lige præcis det blev der bygget op til på Flex10, så jeg føler mig rigtig godt forberedt til de krav der stilles på gymnasiet.

Mange af de noter jeg skrev i undervisningen på FLE, kan jeg stadig bruge i undervisningen på gymnasiet.

Lærerne på FLE er meget inspirerende, og de lægger meget ansvar ud til eleverne. Vi skal ikke kun lære at besvare opgaven. Vi lærer også at tilrettelægge vores tid, finde ud af baggrunde og styre hele projektet fra start til slut. Det har mange af mine kammerater på gymnasiet aldrig prøvet, så her er jeg allerede langt foran, fordi jeg gik på FLE.


Rene i lyd og lys
Rene Nielsen, gik i 10. klasse på FLE. Han er i dag 17 år og går på 1.g på STX Haderslev

Egentlig var Rene bare nysgerrig. Han ville gerne høre lidt om teater - og om scenefag - og om efterskole.
Men da han besøgte FLE skete der noget. Han blev forelsket.
Da han mødte op på Frøslevlejrens Efterskole og blev vist rundt af to elever - det er altid elever, der viser rundt på FLE - så var han solgt. Han måtte bare gå på FLE.
Og det har han ikke fortrudt.
- Det er helt anderledes at gå på Efterskole end i folkeskole, fortæller Rene.
- Her er du omgivet af folk hele tiden. Det er ligesom at være del af en kæmpestor familie. Der findes ikke noget der er federe.
Resultat er, at han er blevet meget mere social efter at have været på efterskole.
FleX10
- Det har forberedt mig godt til gymnasiet at gå på FleX10. Den første større opgave vi fik i gymnasiet var på 10 sider. Min kammerater tabte nærmest kæben af frygt. For mig var det ingenting. Jeg havde lige lavet et projekt på FLE, som var på 15 sider.



Cecilie i FleX10

Cecilie Eline Harboe, 18 år, 2.g på Tønder Gymnasium, 10. klasse på FLE

På Flex10 har jeg lært mange forskellige metoder til at løse opgaver. Det kan jeg bruge til rigtig meget, når vi har AT på gymnasiet, så her er jeg langt foran de andre elever.

Jeg har også lært, hvordan man arbejder selvstændigt, og hvordan man tager ansvar, når man skal arbejde i grupper. Det er utroligt vigtigt, når man kommer i gymnasiet. For her er der mange gruppeopgaver, og hvis man ikke ved, hvordan man tager ansvar og arbejder målrettet, så spilder man en masse tid.

Til mit afsluttende projekt på Flex10 var min censor en lærer fra gymnasiet, så jeg følte mig virkelig velforberedt til min tid i gymnasiet.

Det er først når man kommer i gymnasiet man selv kan se præcis, hvor meget man er klar og forberedt til udfordringerne i gymnasiet. Både fordi man allerede har prøvet mange af de ting man skal arbejde med i gymnasiet, men også fordi ens baggrundsviden er meget større.

Min selvtillid er også blevet meget større. For eksempel så flyttede jeg matematik fra B- til A-niveau, fordi jeg nu tror på mig selv og mine evner.

Min lærer i folkeskolen ville have mig direkte på gymnasiet. Men jeg valgte Flex10 i stedet. Det har jeg aldrig fortrudt. Og nu kan jeg se, at det år på FLE har gjort mig 100% klar.

Flex10 er en god kombination mellem at blive helt afklaret om, hvad man gerne vil OG blive mere moden og få lærernes støtte og hjælp til at få en større selvtillid.


Signe i FleX10

Signe Søgaard Væver, 18 år, 2.g på Fredricia Gymnasium, 9. og 10. klasse på FLE 

Mens jeg stadig gik her på FLE og da vi havde Flex10, så virkede det nogen gang lidt mærkeligt. Men nu, hvor jeg er godt i gang med gymnasiet, så giver det hele mening. Nu viser det sig, at det hele kan bruges.

Med Flex10 som grundlag, føler jeg mig rigtig godt forberedt til udfordringerne i gymnasiet.

En meget vigtig og afgørende ting er også lærerne her på FLE. Når vi skulle aflevere afgangsopgave, så følte jeg mig så presset, at jeg tit græd. Men støtten og hjælpen fra lærerne gjorde en kæmpe forskel, og det lykkedes dem at give mig så meget selvtillid, at jeg sagtens kunne klare at løse opgaven OG præsentere det for klassen.

Den støtte og hjælp fra lærerne tror jeg kun du kan få på en efterskole, hvor man hele tiden er sammen.

Det kan jeg bruge til rigtig meget i gymnasiet, hvor vi hele tiden skal aflevere projekter og opgaver.

Den selvtillid jeg fik med hjælp fra lærerne på FLE er guld værd for mig i dag.

En meget vigtig ting jeg lærte var, at du er andet og mere end den karakter, du får for en opgave.